förbättra tillgänglighet för döva i Gävle kommun.
Då kom det en del synpunkter från döva..
Sören Norman, tillgänglighetssamordnaren hos Gävle kommun vill veta hur det ser ut för
döva och han ville ha 5 viktigaste punkter
Så här är vårt önskemål:
1. Lokal- en oerhört viktig gemensam träffpunkt för oss döva.
Vi ska kunna få använda vårt teckenspråk, ha kurser och föreläsningar, ha hjälpmedel som bildtelefon, blinkers osv på plats.
Vi ska inte kunna behöva anpassa utan bara vara.
2. Välfungerande äldreomsorg, stöd och service för döva (få hjälp och stöd med papper),
teckenspråkskunnig hemtjänst med teckenspråkigskunnig personal.
En önskade en teckenspråkskunnig kurator
3. Bättre information, kunskap hos myndigheter, vård och omsorg, skolor
allmänheten och arbetsmarknaden om döva som är en bortglömd grupp
4. Döva ska få samhällsinformation på teckenspråk hos webben
Vi ska kunna få använda vårt teckenspråk, ha kurser och föreläsningar, ha hjälpmedel som bildtelefon, blinkers osv på plats.
Vi ska inte kunna behöva anpassa utan bara vara.
2. Välfungerande äldreomsorg, stöd och service för döva (få hjälp och stöd med papper),
teckenspråkskunnig hemtjänst med teckenspråkigskunnig personal.
En önskade en teckenspråkskunnig kurator
3. Bättre information, kunskap hos myndigheter, vård och omsorg, skolor
allmänheten och arbetsmarknaden om döva som är en bortglömd grupp
4. Döva ska få samhällsinformation på teckenspråk hos webben
(kommun, landstinget osv)
Bättre trafikupplysning via text, sms eftersom de sker ofta via ljud
Säkerhetsfrågor (olycka, varning, SOS-larm) måste lösas bättre
5. Tolkfrågor
Vi har ingen möjlighet att kunna boka tolk vid akuta fall pga få tolkar.
Tolktjänsterna måste köpas från andra tolkbolag, vilket innebär långa resor för de tolkarna.
Brist, kvalité och service om tolkbeställning hos hörande tolkbeställare.
De beställer från Tolkjouren som inriktar sig för andra språk, när det är landstingets tolkar som det egentligen gäller.
Bättre trafikupplysning via text, sms eftersom de sker ofta via ljud
Säkerhetsfrågor (olycka, varning, SOS-larm) måste lösas bättre
5. Tolkfrågor
Vi har ingen möjlighet att kunna boka tolk vid akuta fall pga få tolkar.
Tolktjänsterna måste köpas från andra tolkbolag, vilket innebär långa resor för de tolkarna.
Brist, kvalité och service om tolkbeställning hos hörande tolkbeställare.
De beställer från Tolkjouren som inriktar sig för andra språk, när det är landstingets tolkar som det egentligen gäller.
Vi ska träffa Sören Norman den 11 maj och då
ska han ha kollat igenom de punkterna
Susanne Stenmark, Camilla Eklöv
Rolf Lindfors, Gunnar Östansjö
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar